Wastoren®
Hoe Wastoren® de internationale markt verovert dankzij Demand Driven Marketing

Het verhaal van Wastoren®

Wastoren® heeft unieke modulaire kasten ontwikkeld, waarmee je je wasmachine en droger op comfortabele hoogte kunt plaatsen. De kasten zorgen ervoor dat je de wasruimte, bijkeuken of badkamer niet alleen praktisch kunt inrichten, maar ook esthetisch mooier maakt. Ze hebben hiermee een sterke positie verworven in de markt, zowel in Nederland als in het buitenland.

Insights

Inzichten die het verschil maken

De fundering voor deze succesvolle samenwerking is gelegd door ons zusterbedrijf Trendata. Eind 2019 hebben we met Trendata de volledige actieve marktvraag van wasmachinekasten in kaart gebracht. Op basis van online oriëntatie data heeft Trendata inzichten gecreëerd omtrent de problemen, oplossingen, producten en concurrenten die relevant zijn voor de markt waarin Wastoren® actief is. Hiermee krijgen we onder andere duidelijkheid in de intentie en behoefte van de doelgroep.

Deze inzichten hebben we gebruikt om middels onze eigen ontwikkelde methodiek de webshop volledig in te richten op de vraag van de doelgroep. De toepasbaarheid van de Market Insights van Trendata zijn niet alleen strategisch en tactisch, maar ook operationeel van grote toegevoegde waarde geweest bij het behalen van de successen.

De doelstellingen die centraal staan in deze case zijn onder andere gericht op het vergroten van de online vindbaarheid, het verhogen van de conversie(waarde) en het verlagen van de kosten per conversie. Hierbij is er één grote gemeenschappelijke deler en dat is relevantie. Het centraal zetten van de vraag (relevantie) is daarbij het fundament voor groei.

wastoren-wasmachinekast-render

Strategie

Demand driven marketing

Door onze demand driven aanpak hebben we de focus kunnen leggen op de oplossingen die het product biedt en daarbij hebben we de beleving van de gebruiker rondom de wasmachinekast als uitgangspunt genomen. De marktvraag die Trendata inzichtelijk heeft gemaakt heeft ons heel concreet laten zien wat de behoeften en intenties van de doelgroep van Wastoren® zijn. We creëren advertenties en content rondom de hoofdonderwerpen die uit het dashboard zijn gekomen. Vervolgens sturen we deze data gedreven aan.

“Door de performance analyses van New Media weten we exact aan welke ‘knoppen’ we moeten draaien om meer conversies te genereren. Tegelijkertijd gebruiken we de funnels om de website te monitoren en verbeteren.”

  – Babette Verburg, Marketing Manager van Wastoren.

De impact van onze analyses hebben voor een vliegende start gezorgd op het gebied van online vindbaarheid. De ingezette campagnes zorgden vanaf het eerste moment voor een vaste en nog steeds toenemende stroom aan relevante en converterende bezoekers.

Implementatie

Het implementeren van marketing funnels

In het proces om de marktvraag centraal te zetten heeft het team de webshop van Wastoren® herzien, zodat deze naadloos aansluit op de behoefte van de doelgroep. Met als resultaat: een optimale gebruikerservaring en een stijging in de belangrijkste KPI’s: Transacties en Omzet

De wireframes (blauwdrukken) voor de diverse pagina’s van de website zijn de basis voor de demand driven marketing funnels van Wastoren®. In combinatie met de online marketingkanalen die we inzetten, vormen dit de sales- en leadfunnels waarmee verdere groei in binnen- en buitenland is gerealiseerd. Alle stappen in de funnels en elke denkbare actie die op de website plaats kan vinden wordt vanaf de eerste dag gemeten. Dit maakt het mogelijk om niet alleen heel strak te zitten op de performance van de verschillende funnels, maar ook om deze iteratief te optimaliseren op basis van het gedrag van de bezoekers.

Optimalisatie

Voorspelbare groei

Bij New Media geloven we namelijk in voortdurende optimalisatie. We analyseren continu het online gedrag van de bezoekers. Ook worden de prestaties van alle gestelde doelen en het gedrag van verschillende bezoekers vanuit diverse verkeersbronnen geanalyseerd. De behaalde ratio’s van de opgezette funnels evalueren we en deze gegevens gebruiken we voortdurend als input voor het optimaliseren. Met deze inspanningen weten we de doelstellingen op het gebied van kosten per lead te behalen en een gezonde businesscase te realiseren.

Daarnaast is er met Trendata actueel inzicht in de huidige marktvraag, waarmee we altijd de juiste data tot onze beschikking hebben en gebruiken om relevant te blijven. Door het gedrag van bezoekers constant te monitoren kunnen we de performance van campagnes verbeteren. Onze CRO-specialist, Kevin, benadrukt: “Het is een iteratief proces dat nooit eindigt. We blijven werken aan het verbeteren van de funnels om de efficiëntie & effectiviteit te vergroten wat leidt tot meer conversies”

Het verhogen van conversies en de waarde van deze conversies staat centraal in de optimalisatie fase. De progressie die we hier hebben gemaakt is enorm. Het feit dat we met de huidige data inzichten nog meer kansen zien voor het overtreffen van de doelstellingen zegt veel over de korte termijn groeipotentie die Wastoren heeft in zowel binnen- als buitenland.

Partners

Samenwerking

De samenwerking tussen Wastoren® en New Media kenmerkt zich door open communicatie en transparantie. Daarmee is door de tijd heen een zeer nauwe samenwerking ontstaan. De wekelijkse meetings waarin we de business case, data-analyses en andere lopende zaken met elkaar bespreken, vormen de basis voor de verdere werkzaamheden op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Het feit dat deze meetings ook fysiek plaatsvinden zorgt ervoor dat we als specialisten ook daadwerkelijk aan dezelfde tafel zitten en als één gezamenlijk team werken aan de verdere doorontwikkeling en groei van Wastoren®.

“Door onze fysieke samenwerking voelt het New Media team onderdeel van ons bedrijf. We kunnen snel schakelen en actiepunten omzetten in resultaat.”

– Babette Verburg, Marketing Manager van Wastoren®.

Resultaat

Kijkend naar onze samenwerking met Wastoren® hebben we een indrukwekkende groei gezien van Wastoren®. Een groei in onze samenwerking als partners, waarbij we met het team van specialisten binnen Wastoren® gewerkt hebben aan het uitrollen van demand driven marketing en daarbij het inzetten en optimaliseren van de online marketingkanalen en de online funnels op de webshop.

Het internationaal uitrollen van de website van Wastoren® over België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk is het afgelopen jaar een intensief maar ook een energiek traject geweest waar we in teamverband aan hebben gewerkt.

De groei van Wastoren® op het gebied van naamsbekendheid, de groei van relevante traffic, e-commerce- & lead conversies en de verschillende micro-conversies hebben ervoor gezorgd dat Wastoren® in omzet is gestegen met maar liefst 75% in slechts één jaar tijd. Met het huidige fundament van zowel de online marketing als de webshop is Wastoren® meer dan voorbereid op de verdere groei die we gezamenlijk aan het aanjagen zijn.

Actieve landen van Wastoren®

actieve-landen-wastoren

Omzetgroei

in 1 jaar tijd
+ 0 %

Vraag naar wasmachinekasten

data-wastoren

Het team van experts voor Wastoren

Inzicht in groei.

Waar zitten mijn groeikansen? Hoe kan ik mijn product of service digitaal onder de aandacht brengen? Enkele vragen die onze business experts graag beantwoorden. Bereik ons via e-mail, telefoon of vul ons formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een kennismaking.