Hoe Povag in 3 jaar tijd, meer dan 400% in omzet is gegroeid.

Het verhaal van Povag

Povag is een toonaangevende producent en leverancier van bedrijfsmeubelen. Ze verzorgen de volledige inrichting van zakelijke en particuliere ruimtes met robuuste meubels en deskundig advies van specialisten. Verwacht van Povag geen standaard webwinkel, maar een compleet full-service platform en aanvullende dienstverlening van het moment van bestellen tot aan de levering, met zelfs een eigen bezorgdienst.

Insights

De marktvraag in kaart

De samenwerking met Povag is gestart met het in kaart brengen van de volledige relevante marktvraag. Een Search Insights dashboard, ontwikkeld door Trendata, geeft Povag inzicht in alle behoeften van de doelgroep van zowel de afgelopen jaren als een voorspelling van de toekomst. Dit geldt voor zowel specifieke producttypes als bredere zoekintentie. Door deze marktdata in het hart van de organisatie te plaatsen en te gebruiken voor de keuzes in verkoop, inkoop, marketing en website inrichting hebben we een complete demand driven marketing werkwijze met Povag opgezet. Hiermee is Povag hét voorbeeld van het succesvol inzetten van marktvraag naar aanbod. De vraag die de doelgroep heeft weten we precies af te stemmen met het aanbod en de bijbehorende customer journey

povag-meubels

Strategie

Van vraag naar aanbod

Om explosieve groei voor Povag te realiseren maken we gebruik van demand driven marketing strategieën. Doordat we exact weten waar de doelgroep naar op zoek is, kunnen we relevante producten aanbieden en verhogen we de klanttevredenheid. Daarnaast stellen onze uitgebreide analyses ons in staat om de marktvraag te voorspellen, waardoor we ingezette marketingkanalen voortdurend kunnen optimaliseren. In strategische sessies is de website van Povag volledig geherstructureerd. Met nieuwe wireframes als leidraad is de website opgebouwd, en is deze compleet demand driven (op basis van data) ingevuld. Door de inzichten in het gedrag van de doelgroep weten we waar de meeste vraag naar is en welke producten het meest relevant en rendabel zijn. Verder wordt de voorspelling in de marktvraag gebruikt om opkomende populariteit te spotten, zoals nieuwe kleuren, markttrends of een groei in de vraag naar producten.

Implementatie

Actieve vraag afvangen

Naast het inrichten van de website zijn we ook in samenwerking met het content team van Povag bezig geweest met het optimaliseren van de webpagina’s. De belangrijkste en meest relevante zoekwoorden zijn geanalyseerd en inmiddels is Povag organisch zichtbaar met 70% van de relevante zoektermen in de top 15 resultaten in Google. 

De data monitoren we via een eigen dashboard waarmee alle data van Povag’s website in één oogopslag is uit te lezen. “We willen het voor de klant niet ingewikkeld maken. Wat zijn de bezoekersaantallen, conversieratio’s en omzet? Dát is wat voor Povag belangrijk is.” – Maarten Relker, CRO specialist. Daarnaast creëren we inzicht in de customer journey van de bezoeker. We analyseren de data en kijken hoe we de conversieratio van zowel de website als online campagnes kunnen blijven verhogen.

“New Media heeft ons geholpen met het creëren van data gedreven landingspagina’s. Door het aanbod af te stemmen op de vraag hebben sommige pagina’s een verdubbeling van de doorstroom naar conversies ervaren.” – Yorrick van de Goot, Marketing Manager bij Povag. 

Optimalisatie

De juiste doelgroep bereiken

Na het inrichten van de campagnes blijven we wekelijks de resultaten monitoren om ervoor te zorgen dat de conversies stijgen en de beoogde resultaten van de businesscase worden behaald. Campagnemanager Marloes ontdekte al snel hoe lastig het was om de doelgroep van Povag te bereiken: “In het geval van Povag was het moeilijk om onderscheid te maken tussen het zoekgedrag naar bijvoorbeeld een kast voor in de woonkamer of voor een kantoorruimte. Uiteindelijk was 70% van het verkeer uit de campagnes B2C-georiënteerd. Door uitgebreid te testen, konden we campagnes afschalen die niet presteerden. Inmiddels weten we hoe we de doelgroep van Povag, B2B, kunnen targeten.” – Marloes Oude Wolbers

Door onze demand driven marketing strategie te volgen, ontdekten we de sweet spot van Povag’s doelgroep. Op dit moment zijn de gezamenlijke campagnes rendabel en hebben ze een positieve ROAS, die hoge conversieratio’s genereren. “Data is leidend voor ons bij alle beslissingen. Als de website van Povag een week minder goed presteert, zoeken we onmiddellijk naar de oorzaak. Dit geldt zowel voor campagnes als voor SEO- en CRO-werkzaamheden.” – Nick Davina, SEO specialist. Daarnaast monitoren we op basis van de omzet, doorstroom en kanaal analyse. Met het zicht op de toekomst weten we de gehele customer journey af te vangen voor producten die te maken hebben met het inrichten van bedrijven of magazijnen.

Partners

Samenwerking

De samenwerking met Povag onderscheidt zich door de intensieve uitwisseling van kennis tussen onze organisaties. We hebben Povag in de afgelopen 3 jaar niet alleen ondersteund op het gebied van marketing, maar ook op het niveau van strategische bedrijfsvoering. “Door het opleiden van Povag’s marketeers is onze rol steeds minder operationeel geworden, en werken we nu op een hoger strategisch niveau. Hierdoor maken we samen veel impact door onze demand driven marketing kennis te koppelen aan de operationele kennis van Povag.” – Niek van der Schoot, Operationeel Directeur. 

De ene week is onze samenwerking digitaal, de andere week komt het team van Povag bij ons op kantoor. Daarnaast plannen we eens per 3 maand een sessie waarin we op strategisch niveau de de businessdoelen van Povag bespreken en adviezen geven. Een multidisciplinair team bestaande uit een CRO-, Campaign, SEO & Data specialisten zorgen wekelijks voor effectieve marketingresultaten. 

“New Media is een partner die ons op de lange termijn altijd in de juiste behoefte weet te voorzien. Een échte strategische partner waarmee we onze jaarplannen en doelstellingen opzetten.” – Yorrick van de Goot. 

Resultaat

Povag heeft sinds onze samenwerking een groei in omzet van meer dan 400% gerealiseerd. Doordat alle marketingacties gebaseerd zijn op de behoeften en intenties van de doelgroep is Povag hét bewijs dat Demand Driven Marketing succesvol is. We focussen niet op het creëren van vraag, maar we creëren het aanbod wat past bij de actieve en relevante vraag van de markt.

Relevante zoektermen van Povag in de top 15 Google resultaten

0 %

Omzetgroei

De afgelopen 3 jaar​
+ 0 %

Website impressies

Het team van experts voor Povag

Inzicht in groei.

Waar zitten mijn groeikansen? Hoe kan ik mijn product of service digitaal onder de aandacht brengen? Enkele vragen die onze business experts graag beantwoorden. Bereik ons via e-mail, telefoon of vul ons formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op voor een kennismaking.