Wat is Demand-Driven Marketing
Bij Demand-Driven Marketing staat de vraag vanuit de markt centraal. Je stemt je marketingstrategie en producten of diensten af op de behoefte vanuit de markt. Demand-Driven Marketing zet dus de externe marktvraag centraal in je strategie, in tegenstelling tot andere marketing strategieën waarbij je alleen interne data gebruikt. Door in te spelen op de externe marktvraag kies je een andere basis voor je strategie: een basis die relevantie toevoegt aan je producten of diensten en marketinginspanningen.
Door deze aanpak zijn je marketinginspanningen namelijk veel efficiënter en effectiever, wat resulteert in een hoger rendement. Demand-Driven Marketing zorgt ervoor dat je nauwkeurig inspeelt op wat de klant wil, waardoor je niet alleen beter aansluit bij hun behoeften, maar ook je marketingbudget optimaal inzet.
Hoe verkrijg je inzicht in de behoeften van je doelgroep?
Om effectief gebruik te kunnen maken van Demand-Driven Marketing is een verdieping van de marktvraag en klantbehoeften essentieel. Door gegevens te verzamelen uit diverse bronnen zoals social media, zoekopdrachten, aankopen, online gedrag, interviews en enquêtes kun je waardevolle inzichten verkrijgen en verwerken in je strategie. Deze inzichten vormen de basis voor het aanpassen van je productontwikkelingen en marketingactiviteiten op de marktvraag. Diverse technologieën spelen hierbij een belangrijke rol. Big data analytics, kunstmatige intelligentie en machine learning bieden de mogelijkheid om enorme hoeveelheden gegevens te verwerken en diepgaande, waardevolle inzichten te genereren.
Daarnaast kun je ook externe bedrijven gebruiken om jouw marktvraag te onderzoeken. Ons zusterbedrijf Trendata beschikt over een zelf ontwikkeld market intelligence platform waarmee ze de gehele marktvraag van jouw bedrijf in kaart kunnen brengen.
Het resultaat van Demand-Driven Marketing
Een Demand-Driven Marketing aanpak stelt je in staat om optimaal gebruik te maken van je marktvraag, wat resulteert in relevante product- en dienstontwikkeling en effectieve marketingcampagnes. Maar hoe doe je dit dan?
Product- en dienstontwikkeling
Door externe data heb je inzichten in de ontwikkelingen van jouw markt. Zo kun je zien hoe je producten of diensten gebruikt worden, welke associaties je doelgroep hierbij heeft, welke USP’s belangrijk zijn, welke kleuren trending zijn of welke features veel worden gebruikt. Met deze data ben je in staat om te kijken welk aanbod hierop aansluit en of je wellicht kansen laat liggen. Hieruit kan blijken dat er vraag is naar producten of diensten die je nog niet in je assortiment hebt of niet aanbied. Deze inzichten helpen je dus om dit verder te ontwikkelen, waarmee je een groot concurrentievoordeel hebt en klanttevredenheid en -loyaliteit verhoogt.
Online marketing
Wanneer je weet welke ontwikkelingen in de markt relevant en interessant zijn, ben je in staat om je marketingbudget efficiënter toe te passen. Advertentie campagnes kun je exact laten aansluiten op de actieve marktvraag. Ook kan deze informatie worden gebruikt voor je SEO-strategieën om niet alleen via betaald verkeer, maar ook organisch zichtbaar te zijn. Dankzij de inzichten in de marktvraag op het gebied van tekst, beeld en regio, verhoog je rendement en verminder je verspilling van in-effectieve marketingcampagnes. Demand-Driven Marketing vormt dus de sleutel tot het begrijpen en vervullen van klantbehoeften. Het creëert relevantie, en daardoor duurzame groei en concurrentievoordeel op het gebied van je online marketinginspanningen.