P.J. Oudweg 5
1314 CH Almere
Haaksbergerstraat 67
7554 PA Hengelo
Brookhuis is een van de grootste rijscholen in de regio Twente. Wat in 1963 begon als een eenmansrijschool, is uitgegroeid tot een toonaangevende verkeersschool met meer dan 30 rijinstructeurs en 60+ lesvoertuigen. Dankzij een doelgerichte lesmethode en ervaren instructeurs zorgt Brookhuis voor effectieve rijopleidingen, zodat nieuwe bestuurders veilig en zelfverzekerd op weg kunnen.
New Media en Brookhuis hebben al jarenlang een intensieve samenwerking. Sinds 2014 werken we aan de online groei van Brookhuis. Door deze groei zagen we dat de website toe was aan meer gebruiksvriendelijkheid en meer mogelijkheden voor conversie optimalisatie. Daarnaast hadden we de wens om de website Demand-Driven in te richten, op basis van de totale marktvraag van de doelgroep van Brookhuis. Dit was de uitgelezen kans om een nieuwe stap in onze samenwerking te zetten. Samen met ons zusterbedrijf, Trendata, hebben we de huidige marktvraag van Brookhuis in kaart gebracht. Hierin lag de focus op het verzamelen van de volledige marktvraag rondom het behalen van je rijbewijs voor: auto, scooter, motor, aanhanger, vaarbewijs.
De resultaten van het dashboard van Trendata zijn vervolgens besproken met het team van Brookhuis. Hierin hebben we op basis van de data onze strategische keuzes gemaakt en de meest relevante onderwerpen verzameld.
Aan de hand van de volledige marktvraag van Brookhuis zijn we gestart met het kijken naar de meest interessante topics.
“We zagen in de dashboarding dat er veel vraag was naar onderwerpen die te maken hadden met ‘wanneer mag ik beginnen met rijles? en wat betekent code 80 op je rijbewijs?. Oriëntatiegedrag naar alles omtrent het autorijden en rijbewijs. Hierdoor besloten we een kennisportaal op te zetten waarin we alle vragen overzichtelijk konden beantwoorden en ook een basis zetten voor onze SEO-strategie.” – Jochem Wissink, Performance en SEO marketeer.
Nadat de website schematisch was opgebouwd door middel van ons demand-driven canvas, heeft Berta Ilo, CRO marketeer, een start gemaakt met het ontwikkelen van wireframes.
“Een wireframe is eigenlijk een schets van hoe de website moet worden opgebouwd. Hierin gaat het niet over design, maar wel over de functionaliteit en doorstroom van de bezoekers. Op basis van de inzichten van Trendata hebben we samen met Brookhuis de hele website van begin tot eind opgezet in wireframes, zodat de website ontwikkelaar ermee aan de slag kon.” – Berta.
De website ontwikkelaar is vervolgens aan de slag gegaan om de wireframes om te zetten in een nieuwe website. Wij zijn begonnen met het inrichten van het kennisportaal. Het kennisportaal werd al snel rijles wiki genoemd. Om Brookhuis te ondersteunen in het schrijven van alle nieuwe pagina’s heeft Nienke de Boer, Content specialist bij New Media, tijdelijk het team ondersteund. Hiermee konden we de kennis van Brookhuis combineren met de kennis over content die we zelf in huis hebben.
“Ik heb samen met Brookhuis de nieuwe teksten geschreven en gekeken hoe we de pagina’s niet alleen goed konden laten scoren op Google, maar ook de bezoeker precies de juiste informatie zouden aanbieden. We hebben alle onderwerpen ondergebracht in clusters, waardoor we overzichtelijk konden aangeven welke informatie nodig was om de tekst te schrijven. Dit hebben we intern bij Brookhuis uitgezet.” – Nienke.
De inzichten van Trendata gaven ons unieke inzichten, waardoor we tijdens de bouw van de website besloten hebben de korte termijn kansen in te richten. Met de nieuwe kennis en data is Jochem begonnen met het uitbreiden van de keywords en biedstrategie binnen Google Ads. Met deze inzichten konden we op korte termijn uitzonderlijk goede resultaten halen. We richtte onze campagnes in op de actuele marktvraag, waardoor we meteen 40% meer conversies hadden gehaald ten opzichte van het jaar daarvoor.
De nieuwe website van Brookhuis is in juni 2024 officieel gelanceerd. De performance van de site wordt nauw gemonitord, zodat we ons de komende tijd kunnen focussen op het halen van onze doelstellingen en het optimaliseren van campagnes en content. Om de week bespreken we met het marketingteam van Brookhuis de prestaties van de online campagnes, de conversieratio’s en de funnel van de websitebezoekers. Tijdens dit overleg bepalen we welke keuzes gemaakt moeten worden voor een nog beter resultaat. Met onze nauwe samenwerking blijven we bouwen aan het online succes van Brookhuis.
In de toekomst blijven we werken aan het optimaliseren van de campagnes en de rijles wiki om de vindbaarheid te vergroten en nieuwe en huidige bestuurders van informatie te voorzien. Natuurlijk blijven we ook bezig met het verbeteren van de conversie optimalisatie van de website.
“Nu de website van Brookhuis staat, kunnen we verder gaan bouwen aan de online leadmachine.” – Berta.
“We willen het kennisportaal verder optimaliseren om het organische verkeer te vergroten. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om onze kanaalstrategie uit te breiden naar platforms zoals TikTok, om de jongere doelgroep beter te bereiken.” – Jochem.
De samenwerking tussen Brookhuis en New Media blijft zich ontwikkelen, met als doel de rijschool nog sterker te positioneren in de digitale markt.
Povag is een toonaangevende producent en leverancier van bedrijfsmeubelen. Ze verzorgen de volledige inrichting van zakelijke en particuliere ruimtes met robuuste meubels en deskundig advies van specialisten. Verwacht van Povag geen standaard webwinkel, maar een compleet full-service platform en aanvullende dienstverlening van het moment van bestellen tot aan de levering, met zelfs een eigen bezorgdienst.
De samenwerking met Povag is gestart met het in kaart brengen van de volledige relevante marktvraag. Een Search Insights dashboard, ontwikkeld door Trendata, geeft Povag inzicht in alle behoeften van de doelgroep van zowel de afgelopen jaren als een voorspelling van de toekomst. Dit geldt voor zowel specifieke producttypes als bredere zoekintentie. Door deze marktdata in het hart van de organisatie te plaatsen en te gebruiken voor de keuzes in verkoop, inkoop, marketing en website inrichting hebben we een complete demand driven marketing werkwijze met Povag opgezet. Hiermee is Povag hét voorbeeld van het succesvol inzetten van marktvraag naar aanbod. De vraag die de doelgroep heeft weten we precies af te stemmen met het aanbod en de bijbehorende customer journey.
Om explosieve groei voor Povag te realiseren maken we gebruik van demand driven marketing strategieën. Doordat we exact weten waar de doelgroep naar op zoek is, kunnen we relevante producten aanbieden en verhogen we de klanttevredenheid. Daarnaast stellen onze uitgebreide analyses ons in staat om de marktvraag te voorspellen, waardoor we ingezette marketingkanalen voortdurend kunnen optimaliseren. In strategische sessies is de website van Povag volledig geherstructureerd. Met nieuwe wireframes als leidraad is de website opgebouwd, en is deze compleet demand driven (op basis van data) ingevuld. Door de inzichten in het gedrag van de doelgroep weten we waar de meeste vraag naar is en welke producten het meest relevant en rendabel zijn. Verder wordt de voorspelling in de marktvraag gebruikt om opkomende populariteit te spotten, zoals nieuwe kleuren, markttrends of een groei in de vraag naar producten.
Naast het inrichten van de website zijn we ook in samenwerking met het content team van Povag bezig geweest met het optimaliseren van de webpagina’s. De belangrijkste en meest relevante zoekwoorden zijn geanalyseerd en inmiddels is Povag organisch zichtbaar met 70% van de relevante zoektermen in de top 15 resultaten in Google.
De data monitoren we via een eigen dashboard waarmee alle data van Povag’s website in één oogopslag is uit te lezen. “We willen het voor de klant niet ingewikkeld maken. Wat zijn de bezoekersaantallen, conversieratio’s en omzet? Dát is wat voor Povag belangrijk is.” – Maarten Relker, CRO specialist. Daarnaast creëren we inzicht in de customer journey van de bezoeker. We analyseren de data en kijken hoe we de conversieratio van zowel de website als online campagnes kunnen blijven verhogen.
“New Media heeft ons geholpen met het creëren van data gedreven landingspagina’s. Door het aanbod af te stemmen op de vraag hebben sommige pagina’s een verdubbeling van de doorstroom naar conversies ervaren.” – Yorrick van de Goot, Marketing Manager bij Povag.
Na het inrichten van de campagnes blijven we wekelijks de resultaten monitoren om ervoor te zorgen dat de conversies stijgen en de beoogde resultaten van de businesscase worden behaald. Campagnemanager Marloes ontdekte al snel hoe lastig het was om de doelgroep van Povag te bereiken: “In het geval van Povag was het moeilijk om onderscheid te maken tussen het zoekgedrag naar bijvoorbeeld een kast voor in de woonkamer of voor een kantoorruimte. Uiteindelijk was 70% van het verkeer uit de campagnes B2C-georiënteerd. Door uitgebreid te testen, konden we campagnes afschalen die niet presteerden. Inmiddels weten we hoe we de doelgroep van Povag, B2B, kunnen targeten.” – Marloes Oude Wolbers
Door onze demand driven marketing strategie te volgen, ontdekten we de sweet spot van Povag’s doelgroep. Op dit moment zijn de gezamenlijke campagnes rendabel en hebben ze een positieve ROAS, die hoge conversieratio’s genereren. “Data is leidend voor ons bij alle beslissingen. Als de website van Povag een week minder goed presteert, zoeken we onmiddellijk naar de oorzaak. Dit geldt zowel voor campagnes als voor SEO- en CRO-werkzaamheden.” – Nick Davina, SEO specialist. Daarnaast monitoren we op basis van de omzet, doorstroom en kanaal analyse. Met het zicht op de toekomst weten we de gehele customer journey af te vangen voor producten die te maken hebben met het inrichten van bedrijven of magazijnen.
De samenwerking met Povag onderscheidt zich door de intensieve uitwisseling van kennis tussen onze organisaties. We hebben Povag in de afgelopen 3 jaar niet alleen ondersteund op het gebied van marketing, maar ook op het niveau van strategische bedrijfsvoering. “Door het opleiden van Povag’s marketeers is onze rol steeds minder operationeel geworden, en werken we nu op een hoger strategisch niveau. Hierdoor maken we samen veel impact door onze demand driven marketing kennis te koppelen aan de operationele kennis van Povag.” – Niek van der Schoot, Operationeel Directeur.
De ene week is onze samenwerking digitaal, de andere week komt het team van Povag bij ons op kantoor. Daarnaast plannen we eens per 3 maand een sessie waarin we op strategisch niveau de de businessdoelen van Povag bespreken en adviezen geven. Een multidisciplinair team bestaande uit een CRO-, Campaign, SEO & Data specialisten zorgen wekelijks voor effectieve marketingresultaten.
“New Media is een partner die ons op de lange termijn altijd in de juiste behoefte weet te voorzien. Een échte strategische partner waarmee we onze jaarplannen en doelstellingen opzetten.” – Yorrick van de Goot.
Povag heeft sinds onze samenwerking een groei in omzet van meer dan 400% gerealiseerd. Doordat alle marketingacties gebaseerd zijn op de behoeften en intenties van de doelgroep is Povag hét bewijs dat Demand Driven Marketing succesvol is. We focussen niet op het creëren van vraag, maar we creëren het aanbod wat past bij de actieve en relevante vraag van de markt.
Relevante zoektermen van Povag in de top 15 Google resultaten
Omzetgroei
Website impressies
Wastoren® heeft unieke modulaire kasten ontwikkeld, waarmee je je wasmachine en droger op comfortabele hoogte kunt plaatsen. De kasten zorgen ervoor dat je de wasruimte, bijkeuken of badkamer niet alleen praktisch kunt inrichten, maar ook esthetisch mooier maakt. Ze hebben hiermee een sterke positie verworven in de markt, zowel in Nederland als in het buitenland.
De fundering voor deze succesvolle samenwerking is gelegd door ons zusterbedrijf Trendata. Eind 2019 hebben we met Trendata de volledige actieve marktvraag van wasmachinekasten in kaart gebracht. Op basis van online oriëntatie data heeft Trendata inzichten gecreëerd omtrent de problemen, oplossingen, producten en concurrenten die relevant zijn voor de markt waarin Wastoren® actief is. Hiermee krijgen we onder andere duidelijkheid in de intentie en behoefte van de doelgroep.
Deze inzichten hebben we gebruikt om middels onze eigen ontwikkelde methodiek de webshop volledig in te richten op de vraag van de doelgroep. De toepasbaarheid van de Market Insights van Trendata zijn niet alleen strategisch en tactisch, maar ook operationeel van grote toegevoegde waarde geweest bij het behalen van de successen.
De doelstellingen die centraal staan in deze case zijn onder andere gericht op het vergroten van de online vindbaarheid, het verhogen van de conversie(waarde) en het verlagen van de kosten per conversie. Hierbij is er één grote gemeenschappelijke deler en dat is relevantie. Het centraal zetten van de vraag (relevantie) is daarbij het fundament voor groei.
Door onze demand driven aanpak hebben we de focus kunnen leggen op de oplossingen die het product biedt en daarbij hebben we de beleving van de gebruiker rondom de wasmachinekast als uitgangspunt genomen. De marktvraag die Trendata inzichtelijk heeft gemaakt heeft ons heel concreet laten zien wat de behoeften en intenties van de doelgroep van Wastoren® zijn. We creëren advertenties en content rondom de hoofdonderwerpen die uit het dashboard zijn gekomen. Vervolgens sturen we deze data gedreven aan.
“Door de performance analyses van New Media weten we exact aan welke ‘knoppen’ we moeten draaien om meer conversies te genereren. Tegelijkertijd gebruiken we de funnels om de website te monitoren en verbeteren.”
– Babette Verburg, Marketing Manager van Wastoren.
De impact van onze analyses hebben voor een vliegende start gezorgd op het gebied van online vindbaarheid. De ingezette campagnes zorgden vanaf het eerste moment voor een vaste en nog steeds toenemende stroom aan relevante en converterende bezoekers.
In het proces om de marktvraag centraal te zetten heeft het team de webshop van Wastoren® herzien, zodat deze naadloos aansluit op de behoefte van de doelgroep. Met als resultaat: een optimale gebruikerservaring en een stijging in de belangrijkste KPI’s: Transacties en Omzet
De wireframes (blauwdrukken) voor de diverse pagina’s van de website zijn de basis voor de demand driven marketing funnels van Wastoren®. In combinatie met de online marketingkanalen die we inzetten, vormen dit de sales- en leadfunnels waarmee verdere groei in binnen- en buitenland is gerealiseerd. Alle stappen in de funnels en elke denkbare actie die op de website plaats kan vinden wordt vanaf de eerste dag gemeten. Dit maakt het mogelijk om niet alleen heel strak te zitten op de performance van de verschillende funnels, maar ook om deze iteratief te optimaliseren op basis van het gedrag van de bezoekers.
Bij New Media geloven we namelijk in voortdurende optimalisatie. We analyseren continu het online gedrag van de bezoekers. Ook worden de prestaties van alle gestelde doelen en het gedrag van verschillende bezoekers vanuit diverse verkeersbronnen geanalyseerd. De behaalde ratio’s van de opgezette funnels evalueren we en deze gegevens gebruiken we voortdurend als input voor het optimaliseren. Met deze inspanningen weten we de doelstellingen op het gebied van kosten per lead te behalen en een gezonde businesscase te realiseren.
Daarnaast is er met Trendata actueel inzicht in de huidige marktvraag, waarmee we altijd de juiste data tot onze beschikking hebben en gebruiken om relevant te blijven. Door het gedrag van bezoekers constant te monitoren kunnen we de performance van campagnes verbeteren. Onze CRO-specialist, Kevin, benadrukt: “Het is een iteratief proces dat nooit eindigt. We blijven werken aan het verbeteren van de funnels om de efficiëntie & effectiviteit te vergroten wat leidt tot meer conversies”
Het verhogen van conversies en de waarde van deze conversies staat centraal in de optimalisatie fase. De progressie die we hier hebben gemaakt is enorm. Het feit dat we met de huidige data inzichten nog meer kansen zien voor het overtreffen van de doelstellingen zegt veel over de korte termijn groeipotentie die Wastoren heeft in zowel binnen- als buitenland.
De samenwerking tussen Wastoren® en New Media kenmerkt zich door open communicatie en transparantie. Daarmee is door de tijd heen een zeer nauwe samenwerking ontstaan. De wekelijkse meetings waarin we de business case, data-analyses en andere lopende zaken met elkaar bespreken, vormen de basis voor de verdere werkzaamheden op operationeel, tactisch en strategisch niveau. Het feit dat deze meetings ook fysiek plaatsvinden zorgt ervoor dat we als specialisten ook daadwerkelijk aan dezelfde tafel zitten en als één gezamenlijk team werken aan de verdere doorontwikkeling en groei van Wastoren®.
“Door onze fysieke samenwerking voelt het New Media team onderdeel van ons bedrijf. We kunnen snel schakelen en actiepunten omzetten in resultaat.”
– Babette Verburg, Marketing Manager van Wastoren®.
Kijkend naar onze samenwerking met Wastoren® hebben we een indrukwekkende groei gezien van Wastoren®. Een groei in onze samenwerking als partners, waarbij we met het team van specialisten binnen Wastoren® gewerkt hebben aan het uitrollen van demand driven marketing en daarbij het inzetten en optimaliseren van de online marketingkanalen en de online funnels op de webshop.
Het internationaal uitrollen van de website van Wastoren® over België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk is het afgelopen jaar een intensief maar ook een energiek traject geweest waar we in teamverband aan hebben gewerkt.
De groei van Wastoren® op het gebied van naamsbekendheid, de groei van relevante traffic, e-commerce- & lead conversies en de verschillende micro-conversies hebben ervoor gezorgd dat Wastoren® in omzet is gestegen met maar liefst 75% in slechts één jaar tijd. Met het huidige fundament van zowel de online marketing als de webshop is Wastoren® meer dan voorbereid op de verdere groei die we gezamenlijk aan het aanjagen zijn.
Actieve landen van Wastoren®
Omzetgroei
Vraag naar wasmachinekasten
Hengelo
Haaksbergerstraat 67
7554 PA Hengelo
Almere
P.J. Oudweg 5
1314 CH Almere