P.J. Oudweg 5
1314 CH Almere
Haaksbergerstraat 67
7554 PA Hengelo
Oost is de regionale omroep voor Overijssel en biedt een breed scala aan nieuws, informatie en entertainment via televisie, radio, online en social media kanalen. Met een sterke focus op alles wat er speelt in Overijssel, brengt Oost het nieuws dicht bij huis – van lokale ontwikkelingen en evenementen tot regionaal sportnieuws en cultuur. Oost is als regionaal mediabedrijf een verbindende factor in de regio, met een duidelijke missie om inwoners van Overijssel met elkaar te verbinden en een podium te bieden aan verhalen uit de provincie.
Om deze missie verder te versterken, besloot Oost haar focus te verbreden en nieuwe mogelijkheden te creëren met Oost Adverteren. Dit platform geeft ondernemers en bedrijven inzicht in hoe ze hun boodschap effectief kunnen verspreiden via radio, televisie en online kanalen. Oost is een begrip in de regio, maar de mogelijkheden rondom adverteren werden nog niet heel uitgebreid gedeeld met de doelgroep. Hier kwam New Media in beeld, om met een demand-driven (vraaggestuurde) aanpak de online zichtbaarheid en conversies van Oost Adverteren te vergroten.
Bij de start van de samenwerking hebben we de marktvraag rondom adverteren op regionale media geanalyseerd. De inzichten waren helder: er is voldoende vraag rondom adverteren, maar de huidige campagnes en website van Oost Adverteren boden onvoldoende ondersteuning om de vraag effectief te beantwoorden en leads te genereren. Naast een rebranding van Oost, met submerken Oost Sport en dus ook Oost Adverteren, was een conversiegerichte website noodzakelijk om nieuwe doelgroepen te bereiken en een moderne uitstraling neer te zetten.
Samen met Brand Specials ontwikkelden we wireframes voor een nieuwe website. Dit blauwdrukontwerp gaf een duidelijke richting en zorgde voor een optimale gebruikerservaring. De focus lag op het creëren van een vraaggestuurde structuur, waarbij bezoekers eenvoudig hun weg vinden naar relevante informatie en contactopties.
Met een nieuwe website als stevige basis richtten we ons op het vergroten van de naamsbekendheid van Oost Adverteren. Jochem Wissink, Performance Specialist bij New Media, legt uit hoe de doelgroep werd gesegmenteerd:
“We hebben eerst de klantdata van Oost geanalyseerd om te begrijpen wie gebruikmaakt van Oost Adverteren. Op basis hiervan hebben we doelgroepen zoals ZZP’ers, kleine MKB-bedrijven en grotere organisaties geïdentificeerd. Voor elke doelgroep ontwikkelden we specifieke campagnes, afgestemd op hun behoeften en advertentievoorkeuren.”
Naast lokale bedrijven werden ook marketingbureaus benaderd om Oost Adverteren in te zetten voor hun klanten. Dit resulteerde in LinkedIn-campagnes die specifiek waren afgestemd op de regio.
Met de lancering van de nieuwe website en campagnes hebben we een sterke basis gelegd voor leadgeneratie. Dankzij tools zoals Leadinfo kunnen we het gedrag van bezoekers nauwkeurig monitoren en leads categoriseren op basis van interesse, sessieduur en contact intentie. Dit helpt Oost niet alleen om leads beter op te volgen, maar ook om campagnes verder te optimaliseren.
Na de eerste fase van implementatie blijven we werken aan het optimaliseren van de campagnes en de klantreis. Door inzichten uit tools zoals Leadinfo en CRM-data blijven we relevante branches en doelgroepen beter bereiken. Daarnaast experimenteren we met nieuwe kanalen en formats, zoals gerichte videoreclame en socialmedia-campagnes.
De samenwerking met Oost heeft geleid tot een conversie gedreven website die volledig aansluit bij de vraag van bedrijven in Overijssel. Door de inzet van vraaggestuurde marketing en data-analyse heeft Oost Adverteren haar naamsbekendheid vergroot en is er een sterke basis gelegd voor groei en klantretentie. Klanten en potentiële klanten kunnen er voldoende informatie vinden en er zijn veel contactmomenten gecreëerd om vanuit Oost Adverteren in contact te komen met de klanten.
“We zijn trots op de resultaten die we samen met Oost hebben bereikt. Het is mooi om te zien hoe een regionale omroep met moderne tools en inzichten succesvol nieuwe markten kan bedienen.” – Jochem Wissink
“We zijn heel enthousiast over de expertise en samenwerking met New Media. We hebben een flinke slag gemaakt in het bereiken van ondernemers in Overijssel op een nieuwe manier. Er staat een stevige basis waarmee we verder kunnen bouwen. De komende tijd werken de specialisten van Oost en New Media samen. Zo houden we maximaal de focus op groei. Heel leerzaam en heel efficiënt” – Mirjam van Dijk, Coördinator Marketing & Sales.
Met een heldere strategie en een sterke uitvoering heeft Oost Adverteren nu een platform dat klaar is voor verdere groei en een prominente rol in de regionale markt.
Met ruim een eeuw aan ervaring is Kiekens dé specialist in industriële stofafzuiging machines. Dankzij professionele stofafzuigingssystemen en technische maatwerkoplossingen bevordert Kiekens een gezondere werkomgeving en draagt het bij aan de verlenging van de levensduur van productiemachines. Met de aanstelling van Jeroen Roeleven als directeur, heeft Kiekens gekozen voor een vernieuwing van hun merkidentiteit en de lancering van een data- en demand-driven organisatie en bijbehorende website.
Een vraaggestuurde website vereist nauwkeurige kennis van het oriëntatiegedrag van de doelgroep. Dit inzicht hebben we verkregen door intensieve samenwerking met Trendata, waarmee we de volledige marktvraag van Kiekens hebben geanalyseerd. Samen met input van Kiekens hebben we een dashboard ontwikkeld die alle marktvraag rondom ‘stofafzuiging’ omvat.
Deze eerste inzichten waren cruciaal voor het definiëren van een heldere merkpositionering voor Kiekens, waarbij de professionalisering van het bedrijf centraal stond. Aansluitend hebben we de huidige marktvraag nader onderzocht. Op basis van het marktvolume en de vraag is de structuur van de gehele website bepaald. We hebben geïdentificeerd welke onderwerpen het belangrijkst zijn en waar de grootste behoefte lag en bij welke specifieke machines en oplossingen. Door deze thema’s te prioriteren, is de nieuwe website van Kiekens volledig demand-driven opgebouwd en geschreven.
Voor de ontwikkeling van een scherpe nieuwe merkidentiteit hebben we samengewerkt met JA Rebranding Agency. Zij hebben de website wireframes omgezet in een fris en vernieuwend ontwerp. Met een verschuiving in focus naar industriële stofafzuiging is de identiteit “Adem in, adem uit” ontwikkeld, een pay-off die de professionele uitstraling van Kiekens benadrukt.
Terwijl Webflow Agency, Cut The Code, de nieuwe website bouwde, voerden we een concurrentieanalyse en kanaalstrategie uit. Hierbij is niet alleen de Nederlandse markt geanalyseerd, maar ook internationale uitbreidingen. Door deze analyses konden we per land de belangrijkste trends en ontwikkelingen identificeren die de basis vormden voor het inrichten van campagnes.
Parallel aan de ontwikkeling van de nieuwe website van Kiekens bleven we actief verbeteringen doorvoeren aan de bestaande website. We implementeerden ‘quick wins’ zoals nieuwe metingen en dashboard-functionaliteiten, optimaliseerden de conversie met een nieuw contactformulier en pasten de website structuur aan. Dankzij de uitgebreide concurrentieanalyse hebben we effectieve call-to-actions toegevoegd en optimale product-marktcombinaties ontdekt. Deze veranderingen hadden direct een significant effect, betere en duidelijkere landingspagina’s, maar ook beter converterende contactmomenten.
De nieuwe dashboards geven Kiekens inzichten in de bezoekers van de website en de bijbehorende klantreis. Het gaat hier niet alleen om aantallen, maar ook identificatie van het type bedrijf. Samen met hun CRM-platform kunnen we deze leads beter kwalificeren en opvolgen. Door de implementatie van tools zoals Leadinfo en Qooqie Call geven deze inzichten. Qooqie Call helpt ons bij het meten van binnenkomende telefoongesprekken, terwijl Leadinfo het ontdekken en analyseren van potentiële klanten faciliteert. Deze hulpmiddelen verbeteren continu de effectiviteit van onze campagnes en conversies.
In samenwerking met Cut The Code, Letters van Loes en JA Rebranding Agency, hebben we de nieuwe website succesvol gelanceerd. De vraaggestuurde wireframes zijn getransformeerd naar een ontwerp en content dat perfect aansluit bij de wensen van de doelgroep en de nieuwe positionering van Kiekens.
Na de succesvolle lancering van de nieuwe merkidentiteit en vraaggestuurde website, is Kiekens goed gepositioneerd voor toekomstige groei. Er zijn plannen om de internationale markten verder te verkennen, met een speciale focus op uitbreiding naar Spanje en Frankrijk. Daarnaast is de ontwikkeling van een online offerte tool voor kleine accessoires een prioriteit, wat zal leiden tot een soepelere klantreis en hogere klanttevredenheid.
Jochem, de Performance Specialist bij Kiekens, ziet duidelijk de volgende stap: het lanceren van LinkedIn campagnes. “Op LinkedIn kunnen we een zeer specifieke doelgroep opbouwen en hen kennis laten maken met Kiekens,” zegt hij. “Door het bereiken van potentiële bedrijven die profijt kunnen hebben bij onze oplossingen, kunnen we waardevolle leads genereren.” Momenteel zijn we actief bezig met het uitbreiden en optimaliseren van onze performance kanalen.
De samenwerking tussen Kiekens en ons is bijzonder effectief. Dankzij directe communicatielijnen met Björn Hoekstra, Teamleider Marketing & Sales, en regelmatige fysieke bijeenkomsten kunnen we strategieën en implementaties vlot realiseren. Met de lancering van een data- en demand-driven website als solide basis, richten we ons nu op het genereren van kwalitatieve leads. Hiervoor optimaliseren we de campagnes van de diverse landen en kijken we naar een optimale customer journey voor meer en betere conversie. We zijn bezig met het opzetten van een schaalbare leadmachine die niet alleen de huidige vraag beantwoordt, maar ook voorbereid is op de toekomst. Deze aanpak zorgt voor een groei van de klantenbasis en een continue verbetering van de marketinginspanningen.
De nieuwe website van Kiekens is op visueel en functioneel gebied flink verbeterd. De content van de website van Kiekens is dus volledig afgestemd op de actieve marktvraag. De bezoeker vindt exact waar hij naar op zoek is. Met de campagnes die we hebben ingericht in bijvoorbeeld Google Ads, vangen we de relevante vraag van Kiekens af. En door de verbeterde contactpagina kunnen (potentiële) klanten gemakkelijk hun gegevens achterlaten.
Een website die klaar is voor de toekomst, professionalisering en groei van Kiekens als dé expert in stofafzuiging.
Povag is een toonaangevende producent en leverancier van bedrijfsmeubelen. Ze verzorgen de volledige inrichting van zakelijke en particuliere ruimtes met robuuste meubels en deskundig advies van specialisten. Verwacht van Povag geen standaard webwinkel, maar een compleet full-service platform en aanvullende dienstverlening van het moment van bestellen tot aan de levering, met zelfs een eigen bezorgdienst.
De samenwerking met Povag is gestart met het in kaart brengen van de volledige relevante marktvraag. Een Search Insights dashboard, ontwikkeld door Trendata, geeft Povag inzicht in alle behoeften van de doelgroep van zowel de afgelopen jaren als een voorspelling van de toekomst. Dit geldt voor zowel specifieke producttypes als bredere zoekintentie. Door deze marktdata in het hart van de organisatie te plaatsen en te gebruiken voor de keuzes in verkoop, inkoop, marketing en website inrichting hebben we een complete demand driven marketing werkwijze met Povag opgezet. Hiermee is Povag hét voorbeeld van het succesvol inzetten van marktvraag naar aanbod. De vraag die de doelgroep heeft weten we precies af te stemmen met het aanbod en de bijbehorende customer journey.
Om explosieve groei voor Povag te realiseren maken we gebruik van demand driven marketing strategieën. Doordat we exact weten waar de doelgroep naar op zoek is, kunnen we relevante producten aanbieden en verhogen we de klanttevredenheid. Daarnaast stellen onze uitgebreide analyses ons in staat om de marktvraag te voorspellen, waardoor we ingezette marketingkanalen voortdurend kunnen optimaliseren. In strategische sessies is de website van Povag volledig geherstructureerd. Met nieuwe wireframes als leidraad is de website opgebouwd, en is deze compleet demand driven (op basis van data) ingevuld. Door de inzichten in het gedrag van de doelgroep weten we waar de meeste vraag naar is en welke producten het meest relevant en rendabel zijn. Verder wordt de voorspelling in de marktvraag gebruikt om opkomende populariteit te spotten, zoals nieuwe kleuren, markttrends of een groei in de vraag naar producten.
Naast het inrichten van de website zijn we ook in samenwerking met het content team van Povag bezig geweest met het optimaliseren van de webpagina’s. De belangrijkste en meest relevante zoekwoorden zijn geanalyseerd en inmiddels is Povag organisch zichtbaar met 70% van de relevante zoektermen in de top 15 resultaten in Google.
De data monitoren we via een eigen dashboard waarmee alle data van Povag’s website in één oogopslag is uit te lezen. “We willen het voor de klant niet ingewikkeld maken. Wat zijn de bezoekersaantallen, conversieratio’s en omzet? Dát is wat voor Povag belangrijk is.” – Maarten Relker, CRO specialist. Daarnaast creëren we inzicht in de customer journey van de bezoeker. We analyseren de data en kijken hoe we de conversieratio van zowel de website als online campagnes kunnen blijven verhogen.
“New Media heeft ons geholpen met het creëren van data gedreven landingspagina’s. Door het aanbod af te stemmen op de vraag hebben sommige pagina’s een verdubbeling van de doorstroom naar conversies ervaren.” – Yorrick van de Goot, Marketing Manager bij Povag.
Na het inrichten van de campagnes blijven we wekelijks de resultaten monitoren om ervoor te zorgen dat de conversies stijgen en de beoogde resultaten van de businesscase worden behaald. Campagnemanager Marloes ontdekte al snel hoe lastig het was om de doelgroep van Povag te bereiken: “In het geval van Povag was het moeilijk om onderscheid te maken tussen het zoekgedrag naar bijvoorbeeld een kast voor in de woonkamer of voor een kantoorruimte. Uiteindelijk was 70% van het verkeer uit de campagnes B2C-georiënteerd. Door uitgebreid te testen, konden we campagnes afschalen die niet presteerden. Inmiddels weten we hoe we de doelgroep van Povag, B2B, kunnen targeten.” – Marloes Oude Wolbers
Door onze demand driven marketing strategie te volgen, ontdekten we de sweet spot van Povag’s doelgroep. Op dit moment zijn de gezamenlijke campagnes rendabel en hebben ze een positieve ROAS, die hoge conversieratio’s genereren. “Data is leidend voor ons bij alle beslissingen. Als de website van Povag een week minder goed presteert, zoeken we onmiddellijk naar de oorzaak. Dit geldt zowel voor campagnes als voor SEO- en CRO-werkzaamheden.” – Nick Davina, SEO specialist. Daarnaast monitoren we op basis van de omzet, doorstroom en kanaal analyse. Met het zicht op de toekomst weten we de gehele customer journey af te vangen voor producten die te maken hebben met het inrichten van bedrijven of magazijnen.
De samenwerking met Povag onderscheidt zich door de intensieve uitwisseling van kennis tussen onze organisaties. We hebben Povag in de afgelopen 3 jaar niet alleen ondersteund op het gebied van marketing, maar ook op het niveau van strategische bedrijfsvoering. “Door het opleiden van Povag’s marketeers is onze rol steeds minder operationeel geworden, en werken we nu op een hoger strategisch niveau. Hierdoor maken we samen veel impact door onze demand driven marketing kennis te koppelen aan de operationele kennis van Povag.” – Niek van der Schoot, Operationeel Directeur.
De ene week is onze samenwerking digitaal, de andere week komt het team van Povag bij ons op kantoor. Daarnaast plannen we eens per 3 maand een sessie waarin we op strategisch niveau de de businessdoelen van Povag bespreken en adviezen geven. Een multidisciplinair team bestaande uit een CRO-, Campaign, SEO & Data specialisten zorgen wekelijks voor effectieve marketingresultaten.
“New Media is een partner die ons op de lange termijn altijd in de juiste behoefte weet te voorzien. Een échte strategische partner waarmee we onze jaarplannen en doelstellingen opzetten.” – Yorrick van de Goot.
Povag heeft sinds onze samenwerking een groei in omzet van meer dan 400% gerealiseerd. Doordat alle marketingacties gebaseerd zijn op de behoeften en intenties van de doelgroep is Povag hét bewijs dat Demand Driven Marketing succesvol is. We focussen niet op het creëren van vraag, maar we creëren het aanbod wat past bij de actieve en relevante vraag van de markt.
Relevante zoektermen van Povag in de top 15 Google resultaten
Omzetgroei
Website impressies
Hengelo
Haaksbergerstraat 67
7554 PA Hengelo
Almere
P.J. Oudweg 5
1314 CH Almere